انجمن پزشکان عمومی ایران

نقایص نادر دستگاه تناسلی در فرزندان مردانی که داروی اصلی دیابت را مصرف می‌کنند

نقایص نادر دستگاه تناسلی در فرزندان مردانی که داروی اصلی دیابت را مصرف می‌کنند

بر اساس یک مطالعه بزرگ در دانمارک، داروی متفورمین که سال‌هاست در درمان بیماری دیابت استفاده می‌شود، ممکن است خطر نقایص مادرزادی را در فرزندان مردانی که تحت درمان با این دارو بوده‌اند، افزایش دهد. بر اساس این مقاله که امروز در Annals of Internal Medicine منتشر شده است، به نظر می‌رسد نوزادان پسری که از این مردان به دنیا می‌آیند، بیش از سه برابر دیگر نوزادان، دچار نقایص دستگاه تناسلی هستند.

ژرمین باک لوئیس، اپیدمیولوژیست تولید مثل در دانشگاه جورج میسون می‌گوید:«متفورمین دارویی است که به طور گسترده استفاده می‌شود. بنابراین به طور بالقوه ممکن است نسل‌های بعدی را تحت تاثیر قرار دهد.»

با این‌حال، دانشمندان تاکید کرد‌ه‌اند که یافته‌های این مقاله، مقدماتی و مشاهده‌ای هستند و نیاز به تایید دارند. هم چنین آن‌ها می‌گویند عواملی غیر از متفورمین نیز ممکن است بر یافته‌ها تأثیر داشته‌باشد که ممکن‌است در این مقاله در نظر گرفته نشده باشند. بنابراین دانشمندان به مردان مبتلا به دیابت هشدار می‌دهند که قبل از اقدام به بارداری، مصرف متفورمین را به طور ناگهانی قطع نکنند.

مایکل آیزنبرگ متخصص اورولوژی دانشگاه پزشکی استنفورد می‌گوید: «این اثر در واقع مربوط به مصرف دارو در آن پنجره زمانی است که اسپرم در حال شکل‌گیری و تکامل است.»

درضمن محققان اذعان می‌کنند که مردان مبتلا به دیابت که متفورمین مصرف کرده‌اند و آنهایی که این دارو را مصرف نکرده‌اند، ممکن است در ویژگی‌هایی مانند چاقی یا نحوه کنترل بیماری‌شان تفاوت داشته باشند (داده‌هایی که برای محققان در دسترس نبوده است).

سینا رضایی بروجنی

science

تگ ها:
اشتراک‌گذاری:
۲۲۴

نظرات (۰)

نظر بدهید