انجمن پزشکان عمومی ایران

نحوه فکر کردن شما در مورد درد فیزیکی می‌تواند آن را بدتر کند

نحوه فکر کردن شما در مورد درد فیزیکی می‌تواند آن را بدتر کند

همه چیز در ذهن شما نیست اما یک رویکرد جدید و امیدوارکننده برای درمان ممکن است به تسکین درد بسیاری از بیماران کمک کند.

دن والدریپ به مدت ۱۸ سال درد می‌کشید. او یک جوان ۲۷ ساله سالم بود که یک روز صبح از شدت درد کمر از خواب بیدار شد؛ دردی که سبب می‌شد حتی او قادر نباشد به راحتی از روی تخت بلند شود. مدت‌ها رنج می‌کشید؛ روزهایی بدون درد و روز هایی با دردهای مبهم و شدید تکرار می‌شد.

در طول سال‌ها، والدریپ هزاران دلار برای روش‌های کایروپراکتیک، طب سوزنی، فیزیوتراپی، داروهای ضد درد و بسیاری از درمان‌های دیگر هزینه می‌کرد اما هیچکدام اثری نداشتند. والدریپ پذیرفته بود که «کمردرد» او همواره بر زندگی او تأثیر خواهد گذاشت.

والدریپ که اکنون مدیر ۴۹ ساله یک سهام خصوصی در لوئیزویل کلرادو است، می‌گوید: «اگر مستقیم راه می‌رفتم و چیزی می‌افتاد، وحشت می‌کردم که خم شوم و آن را از روی زمین بردارم... وحشت از درد!».

با این حال، همه چیز تغییر کرد. او با یک روش درمانی جدید به نام درمان پردازش مجدد درد آشنا شد. هدف برنامه‌ریزی مجدد مغز والدریپ با آموزش به او بود که عذاب مداوم او ناشی از آسیب طولانی‌مدت بافت نیست بلکه ناشی از شلیک نادرست تکانه‌های عصبی مربوط به ترس او از درد یا چیزی است که کارشناسان «فاجعه‌سازی» می‌نامند.

عواقب مخرب اعتیاد به مسکن‌های افیونی - که تنها در سال ۲۰۱۹ باعث مرگ ۵۰۰۰۰ نفر در ایالات متحده شد - محققان را برانگیخت تا به دنبال درمان‌هایی نوآورانه و فراتر از داروهای جدید باشند. پادما گولور، مدیر برنامه استراتژی مدیریت درد در سیستم بهداشت دانشگاه دوک، می‌گوید:«تحقیقات در مورد رویکردهای جایگزین به شدت در حال افزایش است. همه ما به دنبال گزینه‌های غیرافیونی و صراحتاً غیردارویی هستیم تا از عوارض جانبی ناخواسته و اعتیاد جلوگیری کنیم.»

یکی از تحقیقات امیدوارکننده در این زمینه، بررسی روش «فاجعه‌سازی» در مورد درد است - فکر کردن به اینکه هرگز بهتر نمی‌شود، بدترین درد تاریخ است، یا اینکه زندگی شما را خراب می‌کند - نقش اساسی در تحقق این پیش‌بینی‌ها دارد.

یونی اشار، روانشناس دانشگاه پزشکی ویل کورنل و یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید:«شما می‌توانید به دلیل تغییر در مسیرهای پردازش درد، دردی کاملا واقعی و ناتوان‌کننده‌ را بدون وجود هرگونه آسیب زیست پزشکی در بدن خود داشته باشید. در واقع ارگان اصلی درد، مغز است و به همین دلیل است که برای برخی از مبتلایان، به نظر می‌رسد درمان‌هایی مانند درمان بازپردازی درد کمک‌کننده باشد.

سینا رضایی بروجنی

nationalgeographic

تگ ها:
اشتراک‌گذاری:
۵۱۴

نظرات (۰)

نظر بدهید