انجمن پزشکان عمومی ایران

میکروپلاستیک‌ها در عمیق‌ترین قسمت ریه‌های انسان نیز یافت شده‌اند!

میکروپلاستیک‌ها در عمیق‌ترین قسمت ریه‌های انسان نیز یافت شده‌اند!

اصطلاح میکروپلاستیک تنها از ۱۸ سال پیش بوجود مطرح شده است اما در حال حاضر به نظر می‌رسد تقریباً در همه جا وجود دارد.

سالانه انسان به طور متوسط حدود ۷۴۰۰۰ ذره پلاستیک با اثرات ناشناخته بر سلامتی مصرف می‌کند. در ماه مارس سال جاری، دانشمندان اعلام کردند که میکروپلاستیک‌هایی را یافته‌اند که در رگ‌های ما جریان دارند. به نظر می‌رسد آنها همچنین در سطوح پایین‌تر و در عمق ریه‌های ما در گردش هستند.

از میان انواع میکروپلاستیک‌های شناسایی‌شده در این مطالعه، ده‌ها نوع پلیمر بیشترین میزان را داشتند؛ از جمله پلی‌اتیلن‌ها که در کیسه‌های پلاستیکی و بسته‌بندی، رزین رنگ‌ها، جاده‌ها و لاستیک‌ها و نایلون لباس‌ها یافت می‌شود.

گرچه این میکروپلاستیک‌ها فقط در مقادیر کمی یافت می‌شوند اما در سراسر ریه‌ها وجود دارند و در قسمت‌های پایینی ریه، به طور کلی آلودگی بیشتر است. نکته‌ی قابل توجه اینکه در عمق ریه‌ها، ذرات پلاستیک به طور غیرمنتظره‌ای بزرگ بودند.

لورا سادوفسکی متخصص ریه از هال یورک مدیکال توضیح می‌دهد: «این شگفت‌آور است؛ زیرا راه‌های هوایی در قسمت‌های پایینی ریه‌ها کوچک‌تر هستند و انتظار می‌رفت که ذرات با این اندازه‌، قبل از ورود به عمق ریه‌ها به دام افتاده و فیلتر شوند».

مطالعه کنونی ذراتی به طول ۲۴۷۵ میکرومتر و عرض تا ۸۸ میکرومتر را نشان می‌دهد که به گفته آنها "بسیار بزرگ هستند".

این یافته‌ها نشان می‌دهد که تنفس مسیری مشخص برای قرار‌گرفتن در معرض میکروپلاستیک‌ها است و ممکن است ذراتی بزرگ‌تر از آنچه کارشناسان تصور می‌کردند، تنفس کنیم.

جدا از آن، ما در این باره خیلی کم می دانیم: برای مثال، مشخص نیست که سطوح پایین میکروپلاستیک در ریه‌های ما واقعاً چه تأثیری بر سلامت انسان می‌گذارد.

سادوفسکی می‌گوید:«این داده‌ها پیشرفت مهمی را در زمینه لورا سادوفسکی، میکروپلاستیک‌ها و سلامت انسان فراهم می‌کند.»

سینا رضایی بروجنی

science

 

تگ ها:
اشتراک‌گذاری:
۱۹۰

نظرات (۰)

نظر بدهید