انجمن پزشکان عمومی ایران

عفونت‌های مرتبط با مراقبت‌های سلامت (HAIs)

عفونت‌های مرتبط با مراقبت‌های سلامت (HAIs)

عفونت‌های مرتبط با مراقبت‌های سلامت (HAIs) یکی از علل مهم مرگ و میر و عوارض ناشی از بیماری هستند و سالانه میلیاردها دلار هزینه به سیستم درمان تحمیل می‌کنند. تخمین زده می‌شود که از هر ۲۵ بیمار، یک نفر به HAI مبتلا می‌شود. موارد شایع این عفونت‌ها عبارتند از: عفونت‌های دستگاه ادراری مرتبط با کاتتر، عفونت‌های جریان خون مرتبط با کاتتر وریدی مرکزی(CV line)، پنومونی مرتبط با دستگاه ونتیلاتور، عفونت‌های محل جراحی و عفونت‌های کلستریدیوم دیفیسیل.

بیماری کووید-۱۹ تأثیر منفی بر میزان HAI داشت. بین سال‌های ۲۰۱۹و ۲۰۲۰، عفونت‌های ناشی از کاتتر ورید مرکزی، عفونت‌های ادراری مرتبط با کاتتر، و عفونت ناشی از ونتیلاتور به ترتیب ۴۷، ۱۹ و ۴۵ درصد افزایش یافتند؛ بدون اینکه عفونت‌های محل جراحی کاهش قابل توجهی یابد.

نشان داده شده است که فرآیندهای استانداردشده کنترل عفونت و اقدامات پیشگیرانه می تواند میزان HAI را کاهش دهد و اقدامات هدفمند برای HAI نیز موجب کاهش بیشتر می‌شود. ابزارهایی برای حفظ ایمنی بیمار در مقابل HAI‌های مختلف جهت کمک به مدیران تولید‌کننده راهنماها تولید شده است و بصورت رایگان از طریق برنامه STRIVE (کاهش عفونت‌ها از طریق تعامل دولت‌ها) متعلق به CDC در اختیار عموم مردم قرار گرفته است.

انتخاب خردمندانه این روش‌های جدید بهترین توصیه‌ها را برای پزشکان به منظور بهبود کیفیت مراقبت و کاهش هزینه‌ها ارائه می‌کند. توصیه‌های هدفمند برای کاهش خطر ابتلا به HAI ارائه شده است. به عنوان مثال، استفاده از دستگاه‌های تهاجمی(invasive) تنها در صورت لزوم و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، خطر ابتلا به HAIهای مرتبط با دستگاه را کاهش می‌دهد. هدف نظارت بر تجویز آنتی بیوتیک کاهش عفونت‌های ناشی از C. difficile و ارگانیسم‌های مقاوم به چند دارو مانند Enterococcus مقاوم به وانکومایسین و Enterobacteriaceae مقاوم به کارباپنم است.

نظارت آنتی‌بیوتیکی رفتارهای پزشک مواردی از قبیل بررسی انتخاب‌های آنتی بیوتیک درمانی هر ۴۸ تا ۷۲ ساعت، بررسی نتایج کشت در اسرع وقت، محدود کردن درمان آنتی‌بیوتیکی در صورت لزوم و مستندسازی اندیکاسیون‌ها برای شروع و ادامه درمان آنتی بیوتیکی را شامل می‌شود.

دکتر رضا صفری عربی

تگ ها:
اشتراک‌گذاری:
۱۷۶

نظرات (۰)

نظر بدهید