انجمن پزشکان عمومی ایران

واکسن مننژیت ممکن است سلاح جدیدی در برابر «سوزاک» باشد

واکسن مننژیت ممکن است سلاح جدیدی در برابر «سوزاک» باشد

مطالعه‌ای نشان داده است افراد جوانی که واکسن مننژیت دریافت کرده‌اند، کمتر به عفونت سوزاک مبتلا می‌شوند.

هلن مارشال از بیمارستان زنان و کودکان آدلاید در استرالیا می‌گوید :« اثر واکسن حدودا متوسط است و میزان STI را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد اما همچنان می‌تواند تأثیر مفیدی بر میزان عفونت داشته باشد؛ به‌خصوص که موارد مقاوم به آنتی بیوتیک در حال افزایش است.»

سوزاک می‌تواند باعث درد و ترشح از اندام تناسلی مردان یا زنان شود اما در نیمی از زنان و یک دهم از مردان هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند. در صورت عدم درمان، می‌تواند باعث ناباروری در زنان و نابینایی در نوزادان متولد شده از مادران آلوده شود.

درمان STI به طور فزاینده‌ای سخت شده است؛ زیرا باکتری‌ها نسبت به آنتی‌بیوتیک‌های استاندارد مقاوم‌تر می‌شوند. حتی پس از درمان موفقیت‌آمیز، افراد ممکن است دچار عفونت مجدد شوند. هم‌چنین برخی از سویه‌ها تقریباً به تمام آنتی‌بیوتیک‌های موجود مقاوم هستند.

واکسن 4CMenB در استرالیا برای افراد بین ۱۷ تا ۲۰ سال در سال ۲۰۱۹ معرفی شد. تیم مارشال میزان بروز سوزاک را در افرادی که واکسن مننژیت را دریافت کردند با افرادی که دریافت نکرده بودند، مقایسه کرد. نتایج به‌دست آمده نشان داد دریافت دو دوز واکسن، شانس ابتلا به سوزاک را تا ۳۳ درصد کاهش می‌دهد.

سینا رضایی بروجنی

newscientist

تگ ها:
اشتراک‌گذاری:
۲۴۳

نظرات (۰)

نظر بدهید